[kehitysmaaliike-l] Helsinki Cine Aasian keskustelutilaisuudet

Eija Niskanen eija at helsinkicineaasia.fi
Ti Maalis 13 09:17:41 EET 2018


*Helsinki Cine Aasia starttaa torstaina 15.3.*


*Aasialaisen elokuvan festivaali Helsinki Cine Aasia 2018 käynnistyy
torstaina 15.3. Nelipäiväisellä festivaalilla tullaan näkemään yli 20
laadukasta aasialaista draamaa. Ajankohtaisten elokuvien lisäksi
festivaalilla järjestetään viisi kaikille avointa asiantuntijakeskustelua
elokuviin liittyen.*


*Näkökulmia ohjelmistoon*


Elokuvat kertovat aina jotain ympäröivästä maailmasta ja ne ovat myös osa
elokuvan tekemisen jatkumoa. Festivaaliviikonloppuna pidettävissä
keskusteluhetkissä syvennetään ja avataan uusia näkökulmia Helsinki Cine
Aasian ohjelmistoon.


Helsinki Cine Aasian ohjaajavieras *Kamila Andini* (s. 1986) ja Women in
Film and Television Finlandin edustaja *Ulla Heikkilä* keskustelevat
elokuvista ja elokuvan tekemisestä
<http://helsinkicineaasia.fi/ohjelmisto/nakokulma-kamila-andini-ulla-heikkila-from-wift-finland/>
sekä Andinin uusimmasta *The Seen and Unseen* (2017) -elokuvasta, joka avaa
tämänvuotisen Helsinki Cine Aasia festivaalin. *The Seen and Unseen*
palkittiin hiljattain päättyneellä Berlinale-festivaalilla Generation KPlus
-sarjan pääpalkinnolla.


Kamila Andinilla on taustallaan sosiologian opinnot ja hän on tutkinut
elokuvissaan monimuotoista indonesialaista identiteettiä. Hänen
esikoisohjauksensa *The Mirror Never Lies* (*Laut Bercermin*, 2011) oli
visuaalisesti mieleenpainuva isättä jääneen tytön kasvutarina osaksi
kalastajayhteisöä. Helsinki Cine Aasian avajaiselokuvana nähtävä
taianomainen ja runollinen *The Seen and Unseen* on Andinin toinen
täyspitkä elokuva. Andinin isä *Garin Nugroho* kuuluu myös Indonesian
tunnetuimpiin ohjaajiin.


Päivän polttavaan politiikkaan pureudutaan Amnesty Internationalin *Anu
Tuukkasen *ja Filippiinit-seuran aktiivin, tutkija *Pekka Borgin*
johdolla *Dark
Is the Night* (2017) elokuvan yhteydessä*. *Filippiinien kovaotteinen
huumesota sekä presidentti Duterten voimakkaat lausunnot ja toimet ovat
nostaneet kohua kansainvälisesti. Mutta mistä Duterten politiikassa on kyse
<http://helsinkicineaasia.fi/ohjelmisto/nakokulma-duterten-huumesota-filippiineilla/>
ja mitkä sen inhimilliset seuraukset ovat?


Politiikkaa on keskiössä myös keskustelussa, jossa tohtori *Andrew
Logie* valottaa
Etelä-Korean kiehtovaa historiaa
<http://helsinkicineaasia.fi/ohjelmisto/nakokulma-the-road-to-south-korean-democracy/>,
josta kertoo myös vuoden 1980 Gwangjun mielenosoitusten aikaan sijoittuva *Jang
Hoonin *ohjaama* A Taxi Driver* (2017) -elokuva. Etelä-Korean tie
demokraattiseksi teollisuusmaaksi ei suinkaan ole ollut mutkaton.
Tutkija *Victoria
Peemot* puolestaan kertoo *Aktan Arym Kubatin* Kirgisiaan sijoittuvan
*Centaur* (2017) -elokuvan tiimoilta Keski-Aasian nomadisesta elämäntavasta
<http://helsinkicineaasia.fi/ohjelmisto/nakokulma-horses-and-humans-in-inner-asia/>
ja sen muutoksesta poliittisten muutosten myötä.



Näiden lisäksi Helsinki Cine Aasian tuottaja ja väitöskirjatutkija *Leena
Eerolainen* kertoo tarinoita ja anekdootteja saariseikkailuista Japanista
<http://helsinkicineaasia.fi/ohjelmisto/nakokulma-saariseikkailuja-japanissa/>.
*Shuichi Okitan* draamakomedia *The Mohican Comes Home* (2016) on kuvattu
Seton sisämeren saaristomaisemissa.

Elokuvafestivaalin ohjelmisto ja lipunmyynti: www.helsinkicineaasia.fi
-- 
Eija Niskanen
Taiteellinen johtaja, Helsinki Cine Aasia
+358-50-355 3189
-------------- seuraava osa --------------
HTML liite on poistettu...
URL: <http://lists.kepa.fi/pipermail/kehitysmaaliike-l/attachments/20180313/58c375cb/attachment.htm>