[kehitysmaaliike-l] Kepan puheenjohtajavalinta

Antti Markkanen antti.markkanen at maailmankaupat.fi
Ke Syys 19 08:59:01 EEST 2007

Hei,

Maailmankauppojen liitto ry kepan jäsenjärjestönä otti seuraavanlaisen
kannan kepan hallitus- ja puheenjohtajavalintoihin:

"Kepa on merkittävin suomalainen kehityspoliittinen toimija ja toivomme
puheenjohtajan ja hallituksen heijastavan jäsenkenttäänsä. Hallitusta
muodostettaessa olisikin syytä huomioida jäsenistön monimuotoisuus ja
pienten järjestöjen edustus. Esitämme, että Kepan hallitus koottaisiin
kehitysyhteistyön ja -politiikan asiantuntijoista painottaen erityisesti
pienempiä jäsenjärjestöjä. Niillä ei tähän mennessä ole ollut tilaisuutta
osallistua hallituksen toimintaan siinä määrin, kuin niiden osuus Kepan
jäsenjärjestöistä edellyttäisi. Puheenjohtajan valinnassa toivomme
painotettavan samanlaista taustaa ja kokemusta".

Kepan puheenjohtajan on toki oltava edustava ja asiantunteva henkilö myös
ulospäin. Se kenttä, mitä Kepan ensisijaisesti tulisi tukea, on sen
jäsenistön kehityspoliittinen/kehitysyhteistyö toiminta. Hallituksen ja
puheenjohtajan tärkein tehtävä on tuoda jäsenistön ääntä ja toiveita ja
tarpeita kepaan palkattujen henkilöiden tietoon ja tueksi ja ohjenuoraksi.
Siksi valittujen tulisi tulla jäsenistöstä, ja valintojen tulisi kunnioittaa
jäsenkentän rakennetta.

Kuten jo aiemmin on tullut julki, Maailmankauppojen liitto ry esittää Kepan
hallitukseen Erkki Aunolaa Tampereen kehitysmaakauppayhdistys ry:stä ja
puheenjohtajaksi Jaana Airaksista.

Antti Markkanen
Maailmankauppojen liitto ry-Världsbutikernas förbund rf
puheenjohtaja